Türkiye'nin dijital dönüşüm sürecinde ciddi atılımlar yapan ihracat sektörünün dijitaldeki etkinliği, salgın sonrası dönemler için çok daha önemli bir husus haline geldi. Dijitali unutan ihracatçılarımıza dijital anlatılmalı, tüm sektör temsilcileri ve firmalar ihracatlarının gelişimi sağlamak ve yeni dünya düzeninde ayakta kalabilmek için stratejik planlamalar yapmalılar...
Dünya genelinde Ocak ayında, Türkiye'de ise Mart ayında başlayan Covid-19 Corona salgını tüm yaşamımızı etkilediği gibi ticaret hayatını da fazlasıyla etkiledi.
İhracatçı Birlikleri, salgın nedeni ile birçok ihracatçının onaylanmış siparişlerinin iptal edildiği veya durdurulduğunu açıkladılar. Türk ihracatçılarının en büyük pazarlarından olan Avrupa neredeyse tamamen kapalı durumda idi. Mayıs ayı başı itibari ile normalleşme sürecinin başlaması sonrasında Mayıs 3. haftada iptal edilen veya durdurulan bazı siparişlerin tekrar aktif edildiği haberleri gelmeye başladı.
Bu iyi haberlere rağmen, salgın nedeni ile dünya genelinde bir çok firma ekonomik zorluklarla karşı karşıya kaldı. Bazı işletmeler kapandı, bazıları geçici olarak faaliyetlerine ara verdi, bazı işletmeler ile küçülmeyi tercih etti. Büyük bir global bir krizin bizleri beklediğini düşündüğümüzde ihracatta da ciddi zorlukların olacağı ve bir takım köklü değişikliklere gidileceği kaçınılmaz bir gerçek olarak önümüzde duruyor.
Salgın nedeni ile daralan iç piyasa, daha önce ihracat yapmayan işletmelerin de artık ihracat yapmayı ve yurt dışı pazarlarına açılmayı düşünmeye başladılar.
Türkiye ve Dünya'daki bazı ekonomistler salgın sonrası yeni dünya düzeninin Türkiye için bir avantaj olacağını dile getiriyorlar.
Geçtiğimiz yıllarda başlayan "ihracatta dijital dönüşüm" çalışmalarının bu dönemde faydalarını göreceğimizi düşünsek de genel olarak ihracatçılarımızın dijitale bakışının çok hızlı bir şekilde değişmesi gerekiyor.
Birkaç ihracatçı müşterimiz ile "salgın sonrası dünya ticaretini nasıl olacak, neler yapılmalı" gibi sorulara cevap aradığımız sohbetler sonrasında ihracatçılarımız için bazı öneriler hazırladık.
İhracatçılar bu dönemde neler yapmalı ?
- Aktif müşteri dataları kontrol edilmeli ve müşteriler ile iletişimde kalınmalı
- Yeni pazar araştırması yapılmalı
- Hedef ülkeler, hedef bölgeler belirlenmeli
- Dijital çalışmalar gözden geçirerek, yeni bir dijital strateji geliştirilmeli
İhracatçılar için dijital strateji ve dijital pazarlama neden önemli ?
Her ihracatçının güçlü br dijital stratejisine ihtiyacı vardır.
Dijital strateji; esasında işletmenin aktif müşteriler ile ilişkilerini güçlü tutmasını sağlayacak, yeni müşteri kazandıracak, tanıtımların yapılacağı bir planlamadır.
Dijital pazarlama stratejileri ise işletmenin başarılı bir şekilde tanıtılmasını sağlayacak bilgilerin gerekli olan dijital ortamlarda ( web sitesi, sosyal medya, reklam mecraları, online katalog, B2B satış sitesi, pazaryerleri...) sunulması demektir.
Doğru yapılandırılmış dijital çalışmalar, ihracatınızı çok daha iyi seviyelere getireceği gibi yeni temas kurduğunuz işletmelerin firmanız hakkında bilgi almasını da kolaylaştıracaktır.
Peki, ihracatçılar dijital dünyada neler yapmalılar ?
- İhracat Odaklı Web Sitesi Geliştirilmeli
Birçok ihracatçımızın web sitesi sadece "kartvizit amaçlı" hazırlatılmış. Eski teknolojilerle, mikro düzeyde ve amatörce hazırlanmış.
Yeni dünya düzeninde güncel web trendlerin uygun, kullanıcı alışkanlıkları dikkate alan, ihracatı geliştirecek, firmayı/ürünleri/hizmetleri çok iyi tanıtacak ihracat odaklı web sitesi geliştirilmesi gerekiyor.
Hazırlanacak veya aktif olan web siteleri, Türkçe olmaları dışında İngilizce, Almanca, Fransızca, Arapça, Rusça, Çince gibi dillerde de sunum yapabiliyor olmalıdır. En azından İngilizce olması global dil olarak ciddi katkı sağlayacaktır.
- SEM ve SEO Stratejileri Geliştirilmeli
Arama motoru stratejileri SEM ve SEO Danışmanlığı, işletmelerin uluslararası pazarda görünür kılınmasını sağlayan temel unsurlardandır.
Potansiyel müşterilerin size ulaşması ve yeni müşteriler kazanmanız için SEO ve SEM terimlerini doğru anlamanız gereklidir.
SEO : Search Engine Optimization ( Arama Motoru Optimizasyonu ) bir web sitesin ilgili anahtar kelimelde aramalarda ilk sayfa ve ilk sıralarda çıkması için yapılan çalışmalar bütünüdür. Bu çalışmalar bir strateji üzerine geliştirilir. Doğru hedef kelime belirleme ve özgün içerik oluşturma temelli olan bu çalışmaların bir kısmı web sitesi üzerinde ve bir kısı ise web sitesi haricinde mecralarda yapılmaktadır.
SEM :Search Engine Marketing ( Arama Motoru Pazarlaması ) web sitesinin arama sonuçlarının üzerinde reklam olarak görünmesi ve çok daha yüksek sayıda kullanıcıya ulaşmasıdır.
SEO veya SEM çalışmalarının planlanması, stratejilerinin belirlenmesi için tecrübeli bir ajanstan destek almanız gereklidir...
- Dijital platformlar için firma tanıtım videosunu hazırlanmalı
Profesyonel firmaların hazırlayacağı firma tanıtım videosu birçok platformda ziyaretçi ve müşterilere sizi daha iyi tanıma fırsatı sunacaktır. Hazırlanacak olan videonuz web sitesinizde, youtube, facebook, linkedin gibi sosyal platformlarda da mutlaka yayınlanmalı.
Sizi tanımak isteyen kitlelere izlettireceğiniz birkaç dakikalık video, eğer doğru hazırlandı ise size fazlasıyla değer katacaktır.
- Sosyal Platformların gözden geçirilmeli / aktif olarak kullanılmalı
İhracatçı için öncelikli olan Linkedin başta olmak üzere tüm sosyal platformlar, hedef kitleye ulaşmak, firma ve ürün tanıtımı yapmak için profesyonel bir ekip tarafından aktif şekilde kullanılmalıdır. Sosyal Medya Yönetimi ve Danışmanlığı ile ilgili bilgi...
- E-mail pazarlama stratejileri geliştirilmesi
Google ve Rehber (directory) siteler aracılığı ile potansiyel müşteriler bulunmalı, bulunan müşteriler gruplarak ayrılarak e-mail gönderimleri yapılmalı